مشاوره رایگان  دریافت نرم افزار  دریافت دمو  آموزش نرم افزار 

گزارش کارت حساب


یکی از مهم ترین و کاملترین گزارشات حسابداری در نرم افزار حسابداری رایان تراز ،کارت حساب می باشد. در این گزارش میتوانیم کلیه تراکنش های مالی یک حساب را حتی از سالهای مالی گذشته تا به امروز مشاهده کنیم . حتی میتوانیم تراکنشهای مالی چند حساب را به صورت همزمان در بازه مالی دلخواه مشاهده کنیم .
مهمتر از ان اینست که پس از مشاهده لیست تراکنشهای مالی میتوان بدون نیاز به خروج از گزارش وارد سندها و فاکتورهایی که ثبت شده اند ،شد و موارد را اصلاح کرد و مجددا گزارش را با موارد اصلاح شده بررسی نمود.برای شروع کد حساب مورد نظر را وارد میکنیم یا اینکه با فشردن کلید اینتر از لیست حسابهای نمایش داده شده حساب مورد نظر را جستجو کرده وانتخاب میکنیم .
همانگونه که قبلا توضیح داده شد میتوان بیش از یک کد حساب را انتخاب کرده و گزارش همزمان گرفت .سپس بازه زمانی موردنظر را انتخاب میکنیم . حتی میتوانیم انتخاب کنیم که گزارش فقط در بازه اسناد مورد نظر ما مثلا از سند 10 الی 20 تهیه شود. به دو صورت میتوانیم جمع تراکنشهای یک حساب را مشاهده کنیم گاهی ممکن است بخواهیم تنها جمع تراکنشهای مربوط به یک زمان خاص حساب مورد نظر را مشاهده کنیم که در این صورت نیازی نیست که تیک مانده از قبل فعال باشد .
ولی اگر بخواهیم علاوه بر اینکه تراکنش های مالی حساب را در بازه زمانی مورد نظر بررسی کنیم ، مانده واقعی ان حساب را هم مشاهده کنیم باید تیک مانده از قبل را فعال کنیم تا مانده حساب مورد نظر قبل از تاریخ دلخواه ما نیز در گزارش نمایش داده شود .



اگر تیک مربوط به احتساب دوره مالی جاری را غیر فعال کنیم سیستم به صورت اتوماتیک از تاریخ سند افتتاحیه در اولین سال مالی تا به امروز را در گزارش پیشنهاد میدهد و ما میتوانیم کلیه تراکنشهای مالی این حساب را مشاهده کنیم و چنانچه بخواهیم بازه زمانی را تغییر دهیم میتوانیم تاریخ ها را تغییر دهیم .
نکته قابل تامل این است که اسناد مربوط به سالهای مالی قبلی قابلیت ویرایش ندارند ، چون ممکن است که ترازهای مالی در ان دوره به هم بریزد لذا سیستم اعلام میکند که جهت ویرایش باید به سال مالی مربوطه وارد شویم و اصلاحات را انجام دهید. به علت امکانات خاصی که در نرم افزار رایان تراز موجود است گاهی اوقات اسناد مربوط به یک فاکتور در ردیفهای سند متفاوت ثبت میشوند .
به عنوان مثال کالاهایی که در تعاریف خود به یک حساب خاص مرتبط شده اند باعث میشوند که فاکتور مربوطه در کارت حساب در بیش از یک سطر نمایش داده شود. اگر بخواهیم در گزارش مشاهده شده هر فاکتور در یک سطر نمایش داده شود کلید یکسان سازی را میزنیم .لازم به ذکر است که در منوی تعاریف اولیه بخش تنظیم مشخصات برنامه این امکان وجود دارد که انتخاب کنیم کلیه گزارشات با اعمال پیش فرض یکسان سازی نمایش داده شوند.
همانگونه که در پایین صفحه مشاهده میفرمایید پس از نمایش تراکنش های مالی یک حساب به واسطه فشردن کلیدhome میتوانیم بدون نیاز به خارج شدن از گزارش، سند مربوطه را مشاهده و در صورت نیاز انرا ویرایش نماییم و همچنین با فشردن کلیدf6امکان ویرایش کردن فاکتورها وجود دارد این امکان در زمان تسویه حساب با اشخاص بسیار کاربرد دارد.
اگر در حال بررسی حساب یکی از طرف حسابهای مجموعه خود باشیم با فشردن کلید f8 میتوانیم کلیه چک های فعال یا غیر فعال را به صورت جداگانه یا همزمان مشاهده کنیم .جهت مغایرت گیری اسناد ثبت شده در سیستم با صورت حساب های بانکی یا اسناد ارائه شده توسط همکاران از کلید مغایرت گیری استفاده میکنیم . پس از انتخاب اسناد ثبت شده اگر بخواهیم اسناد انتخاب شده را ذخیره کنیم و در روزهای بعد ادامه مغایرت گیری را انجام دهیم کلید اعمال مغایرت را فشار میدهیم تا تغییرات ذخیره شود
همانگونه که مشاهده میکنید سیستم در چهار مرحله مغایرت گیری را انجام میدهد ،جمع هر روز را جداگانه ذخیره میکند و رنگ هر روز با روزهای دیگر متفاوت است در پایان مغایرت گیری هم با فشردن کلید حذف مغایرت اطلاعات ذخیره شده را حذف میکنیم .


66
0
 
0
لینک کوتاه: