مشاوره رایگان  دریافت نرم افزار  دریافت دمو  آموزش نرم افزار 

آموزش تعریف کدینگ حسابداری



قدم اول در راه اندازی سیستم حسابداری داشتن کدینگ حسابداری متناسب با نوع فعالیت مجموعه می باشد که باید منطبق با اهداف مدیریت برای گرفتن گزارشات مالی مجموعه باشد.
در نرم افزار حسابداری رایان تراز دو نوع کدینگ پیش فرض ساده و پیشرفته وجود دارد که حسابدار مجموعه می تواند از آن ها استفاده کرده و متناسب با اهداف مجموعه آن ها را اصلاح نماید. همچنین این امکان وجود دارد که کلیه کدینگ پیش فرض را حذف کرده و مجددا کدینگ دلخواه خود را از ابتدا در سیستم وارد نماید.
خبر خوب اینکه در نرم افزار حسابداری رایان تراز محدودیت در ایجاد سطوح کدینگ حسابداری وجود ندارد و ما می توانیم متناسب با اهداف مالی مجموعه خود کدینگ را در سطوح کل، معین ، تفضیل ، تفضیل 1 ، تفضیل 2 و الی بی نهایت ایجاد کنیم و در بخش گزارشات مالی از هر سطح کد مورد نظرمان که باشد گزارش تهیه کنیم.
منوی حسابها به سه قسمت تقسیم شده است ، قسمت سمت راست تصویر ساختار درختی کدینگ حسابداری وجود دارد که درآن می توانیم جایگاه حسابها را مشخص کنیم. قسمت سمت چپ ورود اطلاعات مربوط به حسابها است که خود شامل دو قسمت تعریف حساب و اطلاعات حساب می باشد. در قسمت پایین صفحه هم کلید هایی جهت ایجاد، اصلاح یا حذف حساب ها وجود دارد که به تفکیک به هر کدام خواهیم پرداخت.



ساختار درختی :
در قسمت ساختار درختی می توانیم سطح حساب مورد نیازمان را مشخص کنیم چنانچه بخواهیم یک حساب کل ایجاد کنیم باید اشاره گر را بر روی (0) حسابها قرار دهیم و جهت ایجاد کدهای حسابداری بر روی کلید جدید کلیک کنیم (کلید F3را فشار دهیم.).در نرم افزار رایان تراز علی رغم اینکه می توانیم با موس کلیدها را انتخاب کنیم ، جهت تسریع در کار و سهولت کار بر روی تمام آیکون های اجرایی ، کلید میانبر تعریف شده است تا نیازی به استفاده از موس نباشد.
پس از ایجاد یک حساب کل چنانچه بخواهیم برای آن حساب کل ،حساب یا حساب های معین ایجاد کنیم ، حساب کل را انتخاب کرده و کلید F3 را میزنیم تا یک سطح جدید برای حساب معین ایجاد شود و همچنین
چنانچه بخواهیم برای حساب معین حسابهای تفصیل ایجاد کنیم حساب معین مورد نظر را انتخاب کرده سپس کلید F3را میزنیم و اقدام به ایجاد حساب تفصیل می کنیم.برای ایجاد حسابها در سطوح دیگر هم به همین ترتیب عمل خواهیم کرد.



ورود اطلاعات حسابها:
زمانی که ساختار درختی جایگاه و سطح یک حساب را مشخص کرد، نوبت به ورود اطلاعات آن حساب می رسد.
پس از زدن کلید F3 و تعیین سطح حساب ، بلافاصله در صفحه سمت چپ کد حساب پیشنهادی سیستم نمایان می شود که البته قابلیت تغییر توسط کاربر را دارد. کدهای پیش فرض براساس تعداد رقم های مورد نیاز جهت سطوح کل، معین ، تفضیل ها که قبلا توسط ما ، در منوی تعاریف اولیه ، بخش کدینگ حسابها مشخص شده است نمایان می شود.


نرم افزار رایان تراز به صورت پیش فرض برای سطح کل 2 رقم و برای سطوح معین و تفضیل 3 رقم را پیشنهاد می دهد ولی ما میتوانیم متناسب با اهداف مجموعه و سلیقه خود این تعداد رقم ها را تغییر دهیم و کدینگ نرم افزار را براساس سلیقه خود و رقم های جدید از ابتدا ایجاد نماییم. پس از تعیین کد حساب، نام حساب را وارد میکنیم، اگر بخواهیم در پایان دوره مالی عملیات بستن حساب ها وانتقال حسابها به دوره بعد به صورت اتوماتیک انجام شود و همچنین ترازنامه کلی مجموعه تکمیل گردد باید دائم یا موقت بودن حساب هارا مشخص کنیم.
چنانچه تیک حساب دائم را بزنیم ، کادر جدیدی نمایش داده می شود جهت تخصیص دادن این حساب به پنج گروه اصلی حسابهای دائم ، برای انجام این کار بر روی کادر ایجاد شده کلید space را می زنیم تا لیست گروه حسابهای دائم باز شود تا بتوانیم یکی از آن ها را انتخاب کنیم.
نرم افزار به گونه ای طراحی شده است که چنانچه نوع حساب دائمی که مدنظر شما است در لیست وجود نداشت با زدن کلید F3 نسبت به ایجاد آن اقدام نماییم و یا اینکه اگر نوع حسابی در مجموعه ها وجود نداشت آن را حذف نماییم تا گزارش تراز نامه متناسب با فعالیت مجموعه تنظیم گردد.
پس از مشخص کردن دائم یا موقت بودن حساب، وضعیت حساب از نظر فعال بودن یا فعال نبودن بررسی میگردد. در زمان ایجاد حساب ها تیک فعال بودن خورده است تا در زمان انتخاب حسابها در نرم افزار، این حساب در لیست انتخابی وجود داشته باشد، چنانچه پس از مدتی به علت عدم کارایی حساب در مجموعه یا عدم فعالیت طرف حساب وتشابه اسمی ان شخص با شخص جدیدی که با ما فعالیت میکند ، تصمیم بگیریم که نام این حساب در لیست حساب ها نیاید ،می توانیم تیک فعال را حذف کرده تا دیگر این حساب در لیست حساب ها نمایش داده نشود. حساب های شناور و پروژه طرف حساب هم به صورت جداگانه آموزش داده خواهد شد.
با زدن کلید ctrl+tab وارد قسمت اطلاعات تکمیلی حساب ها می شویم. جهت تفکیک طرف حساب های خاص ، مانند بازاریاب ها، رانندگان و فروشندگان مجموعه از سایر حسابها و ثبت اطلاعات مربوط به آن ها جهت استفاده در فاکتورها مانند شماره پلاک و شماره همراه رانندگان و میزان پورسانت مربوط به هر بازاریاب و موارد مشابه دیگر، قسمت تعیین نقش حساب ها ایجاد شده است که با تیک زدن آن می توان نقش حسابها را مشخص کنیم و سپس اطلاعات تکمیلی را وارد نماییم .بدیهی است چنانچه حساب مورد نظر جزء این دسته نباشد تیک تعیین نقش حساب ها را غیرفعال باقی گذاشته و تنها اطلاعات تکمیلی را وارد می کنیم و کلیدF2 را جهت ثبت حساب می زنیم .
همانطور که قبلا توضیح داده شد در نرم افزار رایان تراز جهت ایجاد حساب جدید از کلید F3 ،جهت ویرایش کلید F4 و جهت حذف حساب ها از کلید F5 استفاده خواهیم کرد.جهت ویرایش یا حذف حساب هاکافی است در قسمت بالای ساختار درختی نام حساب را جست وجو کنیم و آن حساب را انتخاب کرده و کلید F4 یا F5 را بزنیم و حساب را اصلاح یا حذف نماییم


74
0
 
0
لینک کوتاه: