مشاوره رایگان  دریافت نرم افزار  دریافت دمو  آموزش نرم افزار 

آموزش فاکتور فروش سنگ



با انتخاب این قسمت وارد بخش مدیریت فاکتورهای فروش سنگ میشویم.لیست فاکتورهای فروش که قبلا زده ایم نمایش داده میشود که میتوان انهارا مشاهده ، اصلاح و یا حذف کرد.با استفاده از کلید f6 میتوانیم جستجوی پیشرفته را بر روی فاکتورها انجام دهیم و بر اساس شماره فاکتورها یا تاریخ ثبت انها ، به فاکتور یا فاکتورهای مورد نظرمان دسترسی پیدا کنیم .




با فشردن کلید f3 اقدام به صدور فاکتور جدید میکنیم . سیستم شماره فاکتور را طبق شماره فاکتورهای قبلی پیشنهاد می دهد و چنانچه در حال ثبت اولین فاکتور باشیم عدد یک را پیشنهاد میدهد ولی ما میتوانیم عدد را تغییر دهیم و مثلا مطابق با شماره دسته فاکتورهای دستی مجموعه خود،شماره فاکتور را وارد نماییم.
هنگام وارد کردن تاریخ فاکتور ، باید این نکته را در نظر بگیریم که تاریخ فاکتور نمی تواند زودتر از تاریخ سند افتتاحیه باشد و سیستم قادر به صدور فاکتور های پیش از تاریخ سند افتتاحیه نمی باشد و در قسمت طرف حساب هم می توانیم کد طرف حساب را وارد کنیم ،هم نام طرف حساب را از لیست ها انتخاب کنیم.
چنانچه طرف حساب قبلا برای سیستم تعریف نشده باشد و در لیست حساب ها وجود نداشته باشد با زدن کلید f3 به قسمت تعریف حساب ها میرویم و طرف حساب را به لیست حسابها اضافه میکنیم. به محض انتخاب طرف حساب اعتبار باقی مانده و مانده حساب او در زیر لیست سنگها نمایش داده میشود.
اگر اقلام فاکتور توسط بازاریاب به فروش رسیده باشند در قسمت بازاریاب کد بازاریاب را وارد میکنیم یا با پاک کردن عدد صفر و فشردن کلید اینتر ، لیست بازاریابان نمایش داده شده و بازاریاب مورد نظر را انتخاب میکنیم. بسته به نوع قرارداد با بازاریاب، نحوه محاسبه سهم بازاریاب به صورت درصدی یا متری را مشخص کرده و میزان سهم بازاریاب را وارد میکنیم.
اگر در فاکتور فروش در حال ثبت ، بازاریاب دخیل نباشد ،در قسمت بازاریاب عدد صفر را انتخاب کرده و از بخش بازاریاب خارج میشویم.در قسمت انبار هم میتوانیم کد انبار را وارد کنیم یا از لیست انبارها ، انبار مورد نظر را انتخاب کنیم و همچنین جهت ایجاد انبار جدید با فشردن کلید f3 وارد بخش انبار ها شویم و انبار جدید را ایجاد نماییم.



در فاکتور فروش انتخاب راننده الزامی نیست و میتوان برای داشتن سابقه راننده فاکتور ، نام و تلفن و شماره پلاک ماشین و شماره بار نامه را تایپ نمود.جهت ایجاد سنگ میتوان کد سنگ را وارد کرده یا با زدن کلید اینتر لیست سنگهای تعریف شده در تعاریف اولیه را مشاهده نموده و پس از جستجو در لیست انرا انتخاب کنیم . چنانچه سنگ فروخته شده در لیست سنگها وجود نداشت با فشردن کلید f3 وارد صفحه تعریف سنگ شده و سنگ جدید را ایجاد میکنیم و سپس از لیست انرا انتخاب میکنیم.
ابعاد سنگ در فاکتور ها بر اساس واحد متر میباشد.مثلا عرض 40 سانت را 0.4 وارد میکنیم در مورد قطر سنگ چون در محاسبات ابعاد شرکت ندارد میتوانیم از اعداد صحیح استفاده کنیم مثلا قطر 2سانت را به جای 0.02 با همان عدد2 نمایش بدهیم.
میدانیم که فاکتورهای سنگ در اثر ضرب طول و عرض و تعداد و محاسبه متر مربع محاسبه میشوند. نرم افزار این امکان را دارد که چنانچه هر کدام از این ابعاد موجود نبود به صورت اتوماتیک انرا محاسبه نماید و نیازی به استفاده از ماشین حساب نخواهد بود .
به عنوان مثال اگر بخواهیم سنگ 40 طولی به اندازه 200متر مربع را به فروش برسانیم ، کافی است که از قسمت طول بدون وارد کردن عدد عبور کنیم و عرض را 0.4 و تعداد را 1 و متر مربع 200 وارد کنیم سیستم خودش طول را محاسبه کرده و عدد500 را در قسمت طول قرار میدهد و یا چنانچه بخواهیم 400 متر مربع سنگ 0.4 در0.4 را به فروش برسانیم ، کافی است ابعاد طول و عرض را وارد کنیم ، سپس در قسمت تعداد عدد یک را حذف کرده و اینتر میکنیم و در متر مربع 400 را وارد نماییم .
سیستم تعداد را محاسبه کرده و عدد 2500 را جایگزین خواهدکرد. حتی اگر هنگام ورود ابعاد به اشتباه طول و عرض را جا به جا وارد نماییم سیستم به صورت اتوماتیک ،عدد بزرگتر را در قسمت طول و عدد کوچکتر را در قسمت عرض وارد خواهد داد.

نکته!!
چنانچه به هر علتی کاربر نخواهد که سیستم ابعاد را به صورت اتوماتیک محاسبه کند یا اینکه کاربر به دلخواه خود بخواهد اعداد متر مربع یا طول و عرض را گرد نماید،کافی است در منوی تعاریف اولیه ،قسمت تنظیم مشخصات نرم افزار تیک مربوط به محاسبه متر مربع سنگ را غیر فعال کند و خودش به صورت دستی ابعاد سنگ فروخته شده را وارد نماید.
پس از انتخاب سنگ و وارد کردن قطر،طول و عرض سنگ مورد نظر می توانیم با فشردن کلید insert اطلاعات کاربردی اخرین قیمت خرید این سنگ،میانگین قیمت خرید سنگ،موجودی این سنگ در انبار ها،اخرین قیمت فروش به این طرف حساب و اخرین قیمت فروش این سنگ را مشاهده کنیم .

نکته!!
چون که قیمت هر سنگ بر اساس قطر و طول و عرض ان متفاوت است، لذا باید پس از وارد کردن ابعاد سنگ کلیدinsert را بزنیم تا اطلاعات کامل و صحیح را از سیستم دریافت نماییم. همچنین با فشردن مجدد دکمه insert اطلاعات از صفحه حذف خواهند شد. پس از وارد کردن ابعاد سنگ و محاسبه متر مربع سنگ فروش رفته در قسمت بهای واحد،مبلغ سنگ فروخته شده را وارد میکنیم.
چنانچه در تعاریف اولیه برای سنگهای مجموعه، بازه قیمت تعریف کرده باشیم میتوانیم حداقل قیمت خرید و حداکثر قیمت را با فشردن کلیدspace مشاهده کنیم و یا یکی از انها را انتخاب کنیم یا عدد مورد نظر خود را وارد نماییم.
بدیهی است که چنانچه کاربر اجازه ثبت قیمت خارج از محدوده تعیین شده را نداشته باشد سیستم اجازه ثبت مبلغ فروش خارج از محدوده مبالغ تعریف شده را نخواهد داد.
مطلبی که باید به ان توجه داشت این است که ورود اطلاعات مربوط به هر سطر فاکتور در صورتی به درستی ذخیره میگردد که با زدن کلید اینتر ،ستون توضیحات به سطر بعد برویم . به عبارت دیگر اطلاعات هر سطر فاکتور پس ازاینکه سطر تایید شد،ذخیره میگردد.
پس از ورود اطلاعلات مربوط به سنگهای فروخته شده با زدن کلیدescبه قسمت توضیحات وارد میشویم و چنانچه توضیح خاصی در مورد فاکتور ثبت شده داشته باشیم در این قسمت وارد خواهیم کرد.این توضیح به عنوان شرح سند در اسناد حسابداری برای توضیح سند مربوط به این فاکتور نمایش داده خواهد شد. اگر بخواهیم مالیات بر ارزش افزوده برای این فاکتور محاسبه گردد تیک مربوط به مالیات تجمیعی را فعال میکنیم تا متناسب با در صدهای وارد شده در تعاریف اولیه اسناد مالیاتی ثبت گردند
.برای ثبت نهایی فاکتور دو گزینه در اختیار داریم. اگر بابت فروش فاکتور اقدامات مالی از قبیل دریافت وجه نقد ،چک و...انجام نداده باشیم با زدن کلید ثبت فاکتور یا کلیدf2 ، فاکتور را ثبت میکنیم و سند مربوطه صادر خواهد شد . چنانچه اقدامات مالی انجام شده باشد کلید حساب فاکتور را میزنیم و مبالغ پرداخت شده را وارد میکنیم.

حساب فاکتور
در این قسمت جمع اقلام فاکتور با ارزش افزوده جمع شده و در مبلغ کل نمایش داده میشود. این مبلغ همزمان در انتهای صفحه در قسمت مانده نیز قابل مشاهده است. مطلب مهم برای ثبت حساب فاکتور این است که باید مبلغ مانده در انتهای ورود اطلاعات برابر با صفر شود تا بتوانیم حساب فاکتور را ثبت نماییم.




جهت حرکت برروی کادرهای ورود مبالغ از کلیدهای جهت نمای بالا و پایین استفاده میکنیم. برای ورود مبلغ در قسمت مبلغ نقدی و تخفیف تنها کافی است که مبلغ را درون کادر بنویسیم و با کلید جهت نما از کادر خارج شویم.
برای ورود چک باید بر روی کادر مربوطه کلید Enter را فشار دهیم تا کادر مرتبط با ورود اطلاعات چک باز شود.برای ثبت چک جدید با زدن کلید F3 کادر مربوطه باز می شود و می توانیم اطلاعات مربوط به چک را وارد کنیم و در نهایت پس از وارد کردن اطلاعات چک های مرتبط با این فاکتور با زدن کلید F2 به صفحه حساب فاکتور باز خواهیم گشت و جمع چک های وارد شده در کادر مربوط به چک نمایش داده خواهد شد.
در قسمت دریافت با کارت خوان نیز برروی کادر مربوطه رفته و با زدن کلید Enter لیست حساب های بانکی که در قسمت خزانه داری به سیستم اعلام کرده ایم که مربوط به کارتخوان هستند نمایش داده خواهد شد و مشخص می کنیم که به کدام حساب دارای کارتخوان وجه واریز شده است.
اگر مبالغ دریافت شده در حساب فاکتور به اندازه کل مبلغ فاکتور نبود مابقی را در قسمت بستانکار وارد می کنیم تا مانده برابر صفر شود و بتوانیم حساب فاکتور را ثبت نماییم .


121
0
 
0
لینک کوتاه: