مشاوره رایگان  دریافت نرم افزار  دریافت دمو  آموزش نرم افزار 

آموزش سند حسابداری


با انتخاب سند حسابداری وارد لیست سندهای حسابداری که تاکنون ثبت کرده ایم میشویم . به صورت پیش فرض در لیست اسناد ، هر سند دریک سطر نمایش داده میشود که در ان سطر شماره سند ، تاریخ ، شرح سند ، نام کاربر ثبت کننده سند، اخرین کاربری که سند را ویرایش کرده است و وضعیت سند که توسط مدیر مالی قفل شده است یا خیر ، نمایش داده شده است .
با فشردن کلید جزییات اسناد در پایین لیست ، میتوانیم گزارش کاملی از جزییات هر سند مشاهده کنیم و موارد مورد نیاز را بررسی کنیم . جهت جستجو در لیست اسناد به چند طریق میتوانیم عمل کنیم . اگر شماره سند خاصی مد نظر باشد انرا در شماره سند وارد کرده و به سند خود دسترسی پیدا میکنیم و در صورت نیاز انرا اصلاح و ویرایش و یا حذف میکنیم . با فشردن کلید f6 میتوانیم به جستجوی پیشرفته برویم و بر اساس یک بازه زمانی و یا از سند تا سند به تعدادی از اسناد دسترسی پیدا کنیم .
چنانچه نیاز داشته باشیم که در سندهای ثبت شده مبلغ خاصی یا شرح خاصی را جستجو کنیم کافی است پس از انتخاب بازه اسناد مورد نظر در جستجوی پیشرفته ، با انتخاب کلید جزییات اسناد ،لیست انبار را با جزییات کامل مشاهده میکنیم و سپس با فشردن کلیدهای ctrl+j ، میانبر جستجوی نرم افزار را باز کنیم و متن یا مبلغ مورد نظر را وارد کنیم و در ستون دلخواه خود انرا جستجو نماییم .
لازم به ذکر است که میانبر جستجو در تمامی گزارشات نرم افزار رایان تراز قابل استفاده بوده و به صورت هوشمند ستونهای گزارشات را تشخیص میدهد و ما میتوانیم جستجو درانها را انتخاب کنیم.



همانگونه که مشاهده میکنید نرم افزار رایان تراز دارای 4 نوع سند میباشد .سندهای دائم ، موقت غیر موازنه ، موقت موازنه و اسنادتخریب شده .در حال حاضرهر سندی که کاربر ثبت میکند در اسناد دائم قرار میگرد و در تمامی گزارشات مالی میتوان از انها استفاده کرد. چنانچه هنگام ثبت سند ، کاربر تصمیم بگیرد که سند خود را به صورت غیر موازنه ثبت نماید ابتدا به او هشدار داده خواهد شد که سند غیر موازنه است ایا تصمیم به ثبت ان دارید.؟
با تایید کاربر این سند دیگر جز اسناد دائم نخواهد بود و در لیست اسناد غیر موازنه قرار خواهد گرفت.ممکن است که کاربر به هر دلیلی بخواهد یک سند موازنه را از لیست اسناد دائم خارج کرده و برای بررسی خاص در مکان دیگری مشاهده کند لذا میتوان ان سند را تبدیل به سند موقت موازنه کرد و برای انجام این کار در سند کلید f12 را فشرده و در منوی باز شده ، سند موقت موازنه را انتخاب کنیم .
همانگونه که میدانید نرم افزار رایان تراز قابلیت استفاده در شبکه را دارد . چنانچه هنگام سند در هر یک از کلاینتها ارتباط مستقیم با سرور قطع شود و اطلاعات به درستی در سرور ثبت نشده باشد ، این اطلاعات وارد اسناد تخریب شده میشوند و به محض برقراری ارتباط با سرور میتوان اسناد تخریب شده را اصلاح نموده و به سند دائم تبدیل کرد.مدیر مالی مجموعه میتواند برای حفاظت از اطلاعات مالی شرکت هر سندی که بخواهد را قفل نماید تا سایر کاربران نتوانند به اشتباه اسناد را ویرایش یا حذف نمایند .
برای اینکار کافی است که روی قفل موجود در ستون وضعیت لیست اسناد کلیک کند و سند را قطعی نماید تا خاصیت قفل سند فعال شود. چنانچه بخواهیم تعدادی سند را قطعی کنیم ، جستجو پیشرفته اسناد را نمایش میدهیم و توسط کلید قفل کردن اسناد در پایین صفحه همه سندهای نمایش داده شده را قطعی میکنیم . با استفاده از کلید ایجاد سند کپی میتوانیم از محتویات سند دلخواه کپی تهیه کرده و در سند دیگری که سیستم تولید میکند انرا مشاهده کنیم و در صورت نیاز اصلاح نماییم. با فشردن کلیدf3جهت صدور سند جدید اقدام میکنیم .
سیستم به صورت اتوماتیک شماره سند را نمایش میدهد و در صورت لزوم میتوانیم شماره دلخواه خود را وارد نماییم .با فشردن کلیدf1 میتوانیم لیست کلیه کلیدهای میانبر را که در سند حسابداری کاربرد دارد را مشاهده نمود . به عنوان مثال چنانچه برنامه ما دارای پروژه سود وزیان باشد میتوان کلیه اطلاعات سند را بابت یک پروژه استفاده کرد و هم میتوان با کمک کلیدalt+home پروژه ها را در هر سطر نمایش داد و هر سطر سند را به یک پروژه انتساب داد.
همچنین با استفاده از کلیدf12 میتوانیم وارد منوی عملیات حسابداری بشویم . در عملیات حسابداری ما این امکان را خواهیم داشت که درون یک سند تعداد زیادی چک را دریافت یا پرداخت نماییم و همچنین میتوانیم کلیه عملیات خزانه داری را در یک سند انجام دهیم .لازم به ذکر است کلیه عملیات خزانه داری در منوی خزانه داری نرم افزار رایان تراز موجود است .
تنها تفاوتی که وجود دارد اینست که اگر از طریق منوی خزانه داری اقدام به دریافت و پرداخت چک کنیم بابت صدور هر چک یک سند جداگانه در سیستم ثبت میشود ولی اگر از طریق بخش عملیات حسابداری در سند اقدام به صدور چک کنیم میتوانیم تعداد نامحدودی چک را در یک سند ثبت نماییم . در سندهای حسابداری برای مشاهده چکهای فعال (یعنی چکهایی که در این سند دریافت یا پرداخت شده اند) از کلیدf6 و برای مشاهده چکهای غیر فعال یعنی چکهایی که در این سند یا واگذار شده اند یا وصول ویا پاس شده اند از کلید ctrl+f6 استفاده مینماییم.در نهایت با فشردن کلید f2 سند خود را ثبت خواهیم کرد

252
1
 
0
لینک کوتاه: